PerttiRampanen

Miksi kaahareiden ajopeliä ei takavarikoida?!

  • Miksi kaahareiden ajopeliä ei takavarikoida?!

Tämän päiväisessä Aamulehdessä oli taas kerran kaksittain uutisointia törkeistä liikenneturvallisuuden vaarantamisista. Otettiinko näiden tahallisten vakavien liikennerikosten tekijöiden menopeliä takavarikkoon? Ei varmaankaan! Ei ainakaan lehdessä ollut siitä mitään mainintaa. Miksi takavarikointi on niin perinjuurin vaikeaa jos se on mahdollista? Eikö se ole mahdollista?

Ensimmäisessä uutisessa neljä motoristinalkua, ainakin kiinnijäänyt oli vain 17-vuotias, ajoivat 50 kilometrin/h rajoitusalueella 115 km/h. Lisäksi lähtivät poliisia karkuun.

Toisessa tapauksessa nuori päästeli  poliisia karkuun 180 kilometrin tuntivauhtia. Molemmat aivan järjetöntä touhua!? Täydellistä piittaamattomuutta omasta ja muiden tielläliikkujien hengestä.

Eiköhän pojilla, ja monella muulla kaaharilla, menohalut vähene jos enemmän tai vähemmän kallis menopeli takavarikoitaisiin. Ja, jo heti nuorena ennen kuin tapahtuu vakava onnettomuus. Oikeanlainen liikennekäyttäytyminen menee paremmin perille kun rokotetaan rajusti rahapussia. Ei ainakaan samalla ajopelillä enää pelleillä. Liikennevalistuksesta on luultavasti turhaa näiden(kin) kavereiden kohdalla puhua mitään. Kaikille ei mene liikennelait ja asiallinen käyttäytyminen liikenteessä päähän kun vasta halvaantuneena sairaalassa maatessaan. Jos silloinkaan?

Älkääkä nyt vaan alkako kukaan jankuttaa: entä jos ajoväline ei ole oma? Siihen löytyy varmasti omat rangaistuskäytäntösovelluksensa.

Oheiskuva ei liity kyseisiin uutisointeihin, siinähän takavarikointi on jo myöhäistä. Eikä taida olla keneltä takavarikoitaisiin.

Jk. Aamulehdessä oli 19.6. koko aukeaman juttu Euroopan liikenneturvallisimmista maista. Suomi on alle keskitason. Kirjoituksessa on kohta: " KAIKKIA EUROOPAN LIIKENNETURVALLISIMPIA MAITA YHDISTÄVÄT TARKKA  VALVONTA, KOVAT SANKTIOT JA YLINOPEUKSIEN RAJOITTAMINEN KAMERAVALVONNALLA." Niinpä! Miten on Suomessa?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (15 kommenttia)

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Miksi ei, kun salakuljetusksestakin on voitu väline määrätä valtiolle?
Sama koskekoon alkoholi/huumekuskejakin.
Salakuljetuksessa ei ole kuitenkaan mahdollista välitöntä hengengenvaaraa.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Rikollisten nuorten omaisuus heti valtiolle ja sakkolappuja pino vielä perään. Ajo-oileus peruttava kymmeneksi vuodeksi, ja jos alaikäisestä on kysymys, niin molemmilta vanhemmilta myös kortti ihan heti kuivumaan pyykkinarulle, poliisilaitoksen näyteikkunaan kaikkien taivasteltavaksi.

Vakavasti ottaen, aina on noita kaahareita ollut ja tulee olemaan. Ei siihen taida rangaistusten koventaminen vaikuttaa.

Btw. Rikollista salakuljetusta avustavien järjestöjen kalusto on myös takavarikoitava ensitilassa. Oppivatpa sitten tukemaan luokattomia salakuljettajia, kun laiva on ankkurissa, satamassa.

Käyttäjän PerttiRampanen kuva
Pertti Rampanen

"Ei siihen taida rangaistusten koventaminen vaikuttaa."

Ei rangaistuksia tarvitse koventaa. Nykyisin rikoslaki mahdollistaa jo liikennerikosvälineen takavarikoinnin määrätyissä tapauksissa.

Aivan varmasti kaasujalka tai käsi "kevenee" kaahaamaan pyrkijöillä kun pari kolme kertaa enemmän tai vähemmän kallis ajopeli takavarikoidaan.

Ei kai asiassa ole syytä nostaa käsiä pystyyn: kaahareita tulee aina olemaan?!

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

#4 ”Ei kai asiassa ole syytä nostaa käsiä pystyyn: kaahareita tulee aina olemaan?!”

En minäkään kaahareita rakasta, joutaisivat tekemään jotain muuta kuin aiheuttamaan vaaratilanteita. Ei ne kaaharit kuitenkaan rangaistuksia tiukenrtamalla lopu. Se nyt vaan on aivan varma. Eipä muuten ole ylinopeudetkaan sakkojen korotusten myötä loppuneet. Harvassa maassa pelkästä ylinopeudesta saa mielettömiä kymmenien tuhansien eurojen sakkoja. Ja mihin sitten muuten vedetään raja? Koskeeko tuo omaisuuden haltuunotto kaikkia ja kaikenlaisten rikoksen tekijöitä, olipa kyseessä sitten vaikka omaisuusrikos, henkirikos tjsp. Tai tekijänä ulkomaalainen tai oikeustoimikelvoton. Entä jos se tekoväline ts. omaisuus on liisattu, tai lainattu.

Liikennekäyttäytymisen osalta lie se valistaminen ja opastaminen ehkä sittenkin parempi tapa.

Käyttäjän PerttiRampanen kuva
Pertti Rampanen Vastaus kommenttiin #8

Ei lopu kaahaukset koskaan, ei! Mutta, niin kuin blogini jälkikirjoituksessa toin esiin vähentää niitä voidaan. Ja niin tehdään eilletuoduin konstein monissa liikenteen "sivistysmaissa".

Eli, kun kaaharit ei lopu ja vieraallakin menopelilä voidaan kaahata, niin mitään ei kannata Suomessa asian, kaahauksen vähentämisen, hyväksi tehdä. Niinkö?!

Käyttäjän NiemiMatti kuva
Matti Niemi

Viime aikoina ehdotettu, että rikoksentekoväline aina valtiolle. Myös jos se on munat tai kädet. Onko hinta sitten aina sama, eli korvauksen määrä?

Käyttäjän PerttiRampanen kuva
Pertti Rampanen

Pysyhän asiassa Matti Niemi! Moinen vitsailu on lapsellista.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Siksi, että rangaistuksen pitää määräytyä teon, eikä käytetyn kulkuvälineen hinnan perusteella ja sen pitää kohdistua tekijään, eikä laitteen omistajaan. Esimerkiksi varastetuilla ajoneuvoilla aiheutetaan suhteessa hyvin paljon vahinkoja verrattuna omiin kulkupeleihin. Sellaisten takavarikointi olisi järjen köyhyyttä puhtaimmillaan.
Toisaalta jos tuntisi tarvetta sikailla ajoneuvolla ja olisi olemassa riski ajoneuvon menettämisestä valtiolle, voisi silloin yhtä hyvin käyttää 50-300 euron autoa. Silloin realisoituessaan rangaistus olisi alle 1/10 siitä mitä esimerkiksi kansanedustajan pussaamisesta saa.

Käyttäjän AaroKustaanheimo kuva
Aaro Kustaanheimo

Joissakin sellaisissa tapauksissa, joissa rikoksentekoväline ei ole tekijän oma, voidaan välineen arvo tuomita valtiolle menetetyksi. Sellainenkin saattaisi olla joskus kohtuuton seuraamus.

Käyttäjän PerttiRampanen kuva
Pertti Rampanen

Lue hyvä mies (Jussi Linjama) blogini ennen kuin vastaat!
Minähän totesin, että ellei liikennerikoksen tekijä omista kulkupeliä, niin siinä tapauksessa rangaistukseen varmasti löytyy omat sovelluksensa. Eiköhän suurin osa kaahauksia tehdä omalla menopelillä.

Otetaan nyt kantaa olelliseen asiaan, kun tekijä omistaa itse autonsa tai moottoripyöränsä. Näin on valtaosa tapauksista. Onko vai eikö ole oikein täysin omasta ja kanssakulkijoiden hengestä piittaamattomien liikennerikollisten rikoksentekoväline takavarikoida?

Käyttäjän OPM kuva
Jani Virta

Miten ja mihin hävitettäisiin takavarikoidut ajoneuvot. Romutettaisiinko suoraan vai myytäisiinkö huutokaupassa. Jos myytäisiin huutokaupoissa niin sieltä voisi käydä halvalla ostamassa "romuautoja" seuraavaan reissuun.

Käyttäjän pii3719 kuva
Pertti Ikonen

Viranomaisilla on myös vastuu kohdella takavarikoituja autoja hyvin, joten ei tuokaan halvaksi tule. Huonosti säilytetyistä autoista voi kaiketi myös vaatia korvauksia?

Käyttäjän PerttiRampanen kuva
Pertti Rampanen

Näin väliaikaisesti takavarikoitujen liikennevälineiden kohdalla, mutta takavarikoida voidaan lopullisestikin.

Pertti Ikonen. Onko mainitsemasi asia niin merkityksellinen, että se menee tahallisen oman ja toisten hengellä leikkimisen rajumman rankaisemisen edelle huomioinnin kohteena??

Ja ennen kuin joku ottaa esille, että on liian kova tuomio tämä liikennevälineen takavarikointiasia, niin miettikääpä kuinka kova "tuomio" on mahdollisella kaaharin uhrilla? Halvaantuneella, raajansa menettäneellä tai ikuisesti särystä kärsivällä? Liikennerikollisen moottoripyörän menetys on pikkurahoja uhrin kärsimyksiin verraten.

Käyttäjän karikulmala kuva
Kari Kulmala

Tällä hetkellä laki on riittävä, mutta sitä ei osata tai uskalleta käyttää. Tein gradun rattijuoppojen ajoneuvojen kofiskaation merkityksestä teon uusimiselle vuonna 2015. Siitä voi todeta, että "kyllä kansa tietää". Ajoneuvojen konfiskaatiolla on huomattava merkitys teon uusimiselle.

Käyttäjän PerttiRampanen kuva
Pertti Rampanen

Varmasti näin on Kari Kulmala!

Ja tämä on huomioitu turvallisemmissa liikennekulttuurimaissa, joissa tämä konfiskointi on hyväksi ja oikeaksi havaittu.

Toimituksen poiminnat